Zelda Skyward Sword [website]
 










WALKTHROUGH : DEEL 13 : ARBITER'S GROUNDS


OVERZICHT KAMERS
Kamer 01 : De ingangskamer
Kamer 02 : Het kamertje na kamer 1 (met de oliebeker & Small Key)
Kamer 03 : De kamer ten noorden van kamer 2 (pikdonker & met de skeletten)
Kamer 04 : De kamer ten noorden van kamer 3 (Grote trap, Poe Scent & Dungeon Map)
Kamer 05 : De kamer onder kamer 4
Kamer 06 : De kamer ten westen van kamer 4 (Clawshot target)
Kamer 07 : De kamer ten noorden van kamer 6 (2e Poe)
Kamer 08 : De kamer ten westen van kamer 6 (Metalen cirkel)
Kamer 09 : De kamer bovenaan de zuidelijke trap van kamer 7 (standbeeld & Compass)
Kamer 10 : De kamer ten oosten van kamer 8 (3e Poe)
Kamer 11 : De kamer ten noorden van kamer 9 (Cirkelvormige arena & Small Key)
Kamer 12 : De kamer ten oosten van kamer 4 (Metalen cirkel)
Kamer 13 : De kamer ten oosten van kamer 12 (skelet in de stervormige kamer)
Kamer 14 : De kamer ten zuiden van kamer 13 (met de vele toortsen)
Kamer 15 : De kamer ten westen van kamer 14 (4e poe)
Kamer 16 : De kamer ten noorden van kamer 4
Kamer 17 : De kamer ten westen van kamer 16 (met de grote schroefdraad)
Kamer 18 : De kamer ten zuiden van kamer 17 (L-vormig & OoccoO)
Kamer 19 : De kamer ten noorden van kamer 18
Kamer 20 : De kamer ten noorden van kamer 19 (Spinner)
Kamer 21 : De kamer ten oosten van kamer 19 (hippe spinner tracks)
Kamer 22 : De kamer na kamer 21 (Boss Key)
Kamer 23 : De kamer met de baas

KAMER 1 & het DRIJFZAND
Het zand trekt weg in een diepe put. Pas op of je wordt er in gezogen. Het drijfzand is ook een probleem. Als je te lang in het drijfzand staat, ben je dood. Hoe lossen we dit op?

Op de rechter muur zie je boven het platformpje een clawshot target. Gebruik dus je Clawshot. Laat je vallen op het platform en spring dan naar het platform dicht bij het gat in de grond. Daarna spring je nog een keer vooruit. Draai je om en spring naar het volgende platform. Maar let op! Dit platform zakt in de grond. Spring dus snel naar het stuk vloer met de schedels op. Loop zo snel je kan over het drijfzand naar het stuk grond voor de poort. Maar de poort is gesloten.

Loop zo snel je kan naar het volgende stuk grond, achter het hekken in het noord-westen van de kamer. Helemaal in de noord-westelijke hoek, zie je een ketting liggen. Loop in wolfgedaante naar de ketting en druk op A. Loop snel naar achter en laat eventueel de ketting los als je te diep zakt in het drijfzand. Kruip aan land, en ga een 2e keer in het drijfzand. Als je de ketting ver genoeg trekt, zal de poort open gaan.

Ga door de geopende poort naar KAMER 2.

Interessante link

KAMER 2 & de SMALL KEY
In deze kamer zie je recht voor je een gesloten poort.

In het westen zie je een beker staan. Het is een beker met lantaarnolie. Hier kun je je lantaarn bijvullen.

In het oosten zijn er planken gespijkerd in de doorgang. We kunnen maar 1 richting uit. We moeten de planken breken!

Doe een aanval in het wolfgedaante en je kunt door deze poort. Op het einde van deze gang vind je een kist met 4 schedels voor. In deze kist zit een SMALL KEY.

Gebruik deze sleutel om de gesloten poort te openen in deze kamer. Via deze poort ga je naar KAMER 3.

KAMER 3 & de SKELETTEN
Deze kamer is pikdonker. Gelukkig heb je in de vorige kamer je lantaarn bijgevuld. Heb je dit nog niet gedaan, dan doe je dit best nu.

Doe je lantaarn aan en versla al de wandelende skeletten. Pas op dat je niet in het drijfzand terecht komt. Als je al de skeletten verslaan hebt, steek je ten oosten en ten westen van de poort in het noorden de 2 toortsen aan. Als ze alle 2 aan zijn, zal de poort openen naar de volgende kamer. Ga KAMER 4 binnen.

KAMER 4, POE SCENT, DUNGEON MAP & STUKJE HART
Als je binnen komt in deze gigantische kamer met de grote trap, start een korte cutscene. Je ziet 4 POEs rondvliegen.

Als je 1 Poe verslaat in deze kamer in je wolfgedaante, kun je de POE SCENT leren. Als je je senses gebruikt en de paarse wolk volgt, kom je bij een klein zandtegeltje uit. Hier moet je graven. Er komt een ketting tevoorschijn.

Als je aan deze ketting trekt, vallen er blokken uit de vloer weg en er verschijnt een trap.

Voor je deze trap afdaalt, ga je naar noord-oostelijke hoek van de kamer. Via 2 platformpjes in het drijfzand kom je weer aan land. Je zult er een kist vinden die bewaakt wordt door 2 vliegende schedels. In deze kist vind je de DUNGEON MAP.

Als je nu naar de noord-westelijke hoek van de kamer gaat, vind je op analoge wijze een kist. Hierin vind je een STUKJE HART. Nu daal je af van deze trap en je komt in KAMER 5.

KAMER 5, de ZOMBIE & de SMALL KEY
In deze cirkelvormige kamer vind je in het midden een pijler met een staaf aan. Als je deze staaf vastneemt en verduwt, zal de pijler ronddraaien. Zo komt er een geheim kamertje tevoorschijn. Er komt een zombie uit. Als je deze verslaat, krijg je een rode rupee (20 rupees).

In het kistje in het kamertje zit een SMALL KEY. Verlaat deze kamer en ga opnieuw naar KAMER 4. Om de kamer te verlaten moet je de pijler weer in zijn oorspronkelijke positie duwen.

KAMER 4
In KAMER 4 neem je de westelijke uitgang. Deze brengt je in KAMER 6.

KAMER 6
In deze cirkelvormige kamer zie je wat ratten zitten en in het midden een pijler met een clawshot target op. Ga terug naar KAMER 5.

KAMER 5 & de CLAWSHOT
Als je de pijler laat draaien, zul je in het plafond een gat zien. Gebruik je clawshot om je door dit gat naar boven te clawshotten naar de target die je zag in KAMER 6.

KAMER 6 & de CLAWSHOT
Door de pijler beneden te draaien, is er ook in KAMER 6 een extra gang zichtbaar geworden. Ga door de vrijgekomen deur en ga KAMER 7 binnen.

KAMER 7 & de 2e POE
Gebruik je wolfgedaante om de 2e POE te verslaan. Daarna verlaat je KAMER 7 en ga je naar KAMER 6.

Voor de rest kan je niet zo veel doen in KAMER 6. Ga dus naar het westen en open de poort met je sleutel. Je gaat naar KAMER 8.

KAMER 8 & de METALEN CIRKEL
In deze kamer is er veel drijfzand. Via het noorden van de kamer kun je via verschillende platformen aan de overkant komen. Maar pas op! Er schieten af en toe pinnen uit het drijfzand. Deze moet je ontwijken en ondertussen van platform naar platform gaan.

Na de platformen kom je aan een trap. Als je dit trapje opgaat, zie je plots voor je een enorme kubus. Trek deze naar achteren en duw ze daarna in westelijke richting in het smalle gangetje. Je zult zien dat er een clawshot target is vrijgekomen. Als je nu het trapje oploopt dat achter de kubus gelegen was en dan naar het westen draait en de muur op klimt, zul je een stok zien liggen met veel stekels op. Hier zul je ook een ketting zien liggen. Trek aan deze ketting en een grote metalen cirkel zal de lucht in gaan. Trek hem ver genoeg. Je moet over de kubus lopen als je aan de ketting trekt. Zorg er dus voor dat de kubus wel degelijk in het gangetje geschoven was.

Wat moet je nu doen? Deze cirkel zal na een korte tijd naar beneden vallen, en jij moet in het midden van die cirkel zijn. Loop dus snel richting de metalen cirkel en kijk naar de vloer. Je moet in de kleine, witte cirkel gaan staan. De metalen cirkel zal zo rond je vallen.

Stond je op de misse plek en ben je dood? Geen probleem. Je zult de kamer moeten herspelen. Gelukkig heb je daarjuist de clawshot target vrij gemaakt. Gebruik dus je clawshot en schiet je naar de overkant zodat je onmiddellijk bij de kubus uitkomt. Ga het trapje op en trek wederom aan de ketting en mik deze keer goed.

Ok, de metalen cirkel is nu rond je gevallen. Klim op de cirkel en loop naar het westen van de cirkel. Daar kun je de cirkel verlaten, maar pas op! Draai je naar het zuiden en spring vooruit. Als je niet goed gedraaid bent, land je in het drijfzand en ben je dood. En dan mag je de kamer nog een keer herspelen.

Als dit allemaal goed ging, ga je verder in zuidelijke richting, de grote trap op. Onderweg versla je nog de 3 vliegende schedels.

Als je helemaal de trap op bent, kom je in KAMER 9.

KAMER 9, COMPASS & de SMALL KEY
Als je voorbij het standbeeld rechtdoor gaat, vind je een kist. Deze kist bevat het COMPASS.

Daarna verdraai je het standbeeld in het midden. Er zullen 2 doorgangen vrijkomen. Ga eerst naar het westen. Spring in wolfgedaante door de houten schutting en word daarna opnieuw mens. Versla de zombie, neem de rode rupee (20 rupees) en open de kist. In de kist zit een SMALL KEY.

Daarna ga je naar het oosten. Geheel toevallig is daar een gesloten deur. Gelukkig heb je een sleutel om deze te openen. Deze poort brengt je in KAMER 10.

KAMER 10, het ZOMBIELEGER en de 3e POE
In deze kamer word je aangevallen door een heel leger zombies. Op het einde van de massa zombies, zijn er 2 grote zombies die je elk 20 rupees opleveren. Doe Spin Attacks voor de kleine zombies en gebruik de Mortal Draw voor de grote zombies.

Als je goed luistert, zul je het geluid van een Poe horen. Word dus wolf en gebruik je senses. Je zult een paarse wolk vinden. Waar deze paarse wolk in de grond gaat, moet je graven. Er wordt een ketting zichtbaar. Als je aan deze ketting trekt, zal een muur openschuiven en je vindt de 3e POE.

Vervolg nu deze kamer naar het noorden en ga naar KAMER 11.

KAMER 11 & de SMALL KEY
Als je in het cirkelvormige deel van de kamer komt, spring je in de arena. Word wolf en gebruik je senses. Je zult zien dat er allemaal beestjes zitten in de arena. Versla ze allemaal. Als er beestjes op je plakken, doe je een Spin Attack. In de arena ga je naar het zuiden. Daar vind je een kist met een SMALL KEY in.

Ga via de trap uit de arena en ga via het noorden, spring over het gat, naar de overkant van de arena. In het oosten open je de poort met je sleutel. Je gaat KAMER 4 binnen, maar een paar verdiepingen hoger dan daarjuist.

KAMER 4 in de hoogte
Je bent nu in de kamer waar je de Poe Scent leerde. Je ziet dat er al 3 blauwe vlammetjes branden. Je moet er nog 1 meer laten branden. Dus nog 1 Poe Soul te vinden in deze tempel.

Spring vooruit op de metalen cirkel en loop naar de andere kant. Spring daarna naar de volgende deur. Deze deur brengt je in een kamer ten oosten van KAMER 4. Dit is KAMER 12.

Interessante link

KAMER 12 & de METALEN CIRKEL
Deze kamer is analoog aan KAMER 8. Ook hier is er een metalen cirkel dat je naar boven moet trekken.

Ga links naar beneden en zoek de kubus. Trek en duw de kubus zodat hij in het gat valt. Dichtbij de kubus vind je nog een gat in de muur. Als je in dit gat gaat, vind je een kist met een rode rupee (20 rupees) in. (Kijk op de minimap om het en de kist te vinden). Als je de gang volgt die bij deze kist te vinden is, kom je aan een poort uit die je naar het beneden niveau van KAMER 4 brengt.

Als je de kist geopend hebt, ga je terug naar de kubus en kruip je er op. Trek aan de ketting die je dichtbij vindt. Trek de ketting helemaal tot het einde en loop dan zo snel je kan, onder de metalen cirkel door, tot je bij een kist uitkomt. In deze kist zit een rode rupee (20 rupees). Ga daarna naar de metalen cirkel en kijk naar het westen. Je zult een clawshot target zien. Gebruik je clawshot en laat je vallen. Ga via het pad terug naar de ketting.

Trek de ketting nu en ga daarna in het midden van de metalen cirkel staan. Gebruik de vloer om je goed te plaatsen zodat de cirkel rond je valt. Spring in oostelijke richting uit de cirkel en ga de deur in. Je komt in KAMER 13.

KAMER 13 & het GEPANTSERDE SKELET
Gebruik je wolfgedaante om door het hout te springen.

In de cirkelvormige arena moet je vechten met een skelet dat een schild heeft. Een Helm Splitter is de snelle oplossing. Vergeet niet om nadien een bom te leggen. Zo dood je het skelet helemaal.

In de verschillende minikamertjes vind je bommen en rupees. Daarna ga je via de zuidelijke uitgang KAMER 14 binnen.

KAMER 14 & de TOORTSEN
Ga de trap op tot je voor een groot drijfzand komt. Recht voor je zie je een hele boel toortsen en een groot beeld op de muur.

Wandel dit drijzand over en steek de toortsen aan. Als je de misse toortsen aansteekt, komt er een heel leger skeletten op je af. Steek de toorts aan die apart staat en de meest westelijke van de rij toortsen. Als je deze 2 aansteekt, zal de poort in het westen open gaan, zodat je KAMER 15 binnen kan gaan.

KAMER 15 & de 4e POE
In deze kamer zal de poe zich in 4 vermenigvuldigen. Maar er is slechts 1 van de 4 de echte poe. Je moet dus blijven aanvallen naar de 4 poes tot je de echte uiteindelijk verslaan hebt. Nu heb je de 4e POE definitief verslaan. Alles Poes zijn verslaan.

Neem de noordelijke uitgang uit deze kamer naar KAMER 12.

KAMER 12 & de CLAWSHOT
Gebruik je clawshot om je te clawshotten naar de target in het westen. Laat je vallen en ga door de poort KAMER 4 binnen.

KAMER 4 & de 4 POES
De 4 Poe Souls zijn aanwezig en de grote poort bovenaan de trap opent. Je kunt de trap op gaan en KAMER 16 binnen gaan.

KAMER 16
Deze kamer bestaat uit 2 cirkelvormige delen na elkaar. Eerst een kleine cirkel waar in het midden 2 schedels rondvliegen en daarna een grote cirkle waar je voorlopig nog niet binnen kan.

In het oosten kunnen we ook niet weg, dus neem je de westelijke uitgang maar. Deze brengt je naar KAMER 17.

KAMER 17, de SCHROEFDRAAD & de SMALL KEY
Deze kamer bestaat uit een diepe put met in het midden een pijler die op een schroefdraad lijkt.

Wandel tot je net voor de afgrond staat en kijk dan naar links onder. Je zult een clawshot target zien. Gebruik je clawshot om je naar daar te verplaatsen. Ga dan weer net voor de afgrond staan en kijk naar links onder. Opnieuw zie je een clawshot target. In totaal moet je 3 keer clawshotten om naar beneden te gaan. Je kunt uiteraard ook gewoon naar beneden springen, maar dan ben je heel wat hartjes kwijt.

Eens je beneden bent, duw je aan de pijler zodat je 2 stukjes naar boven draait. Als je in de misse richting duwde eerst, draai je je om en duw je je uiteraard 3 kliks naar boven.

Als je nu 2 keer verhoogd bent, zul je in een kamertje een kist zien staan. Maar er schieten pinnen voor als je naar de kist wil. Loop wat rond zodat je via een ander kamertje in het oosten en een gangetje toch bij de kist komt. In de kist zit een SMALL KEY.

Duw de pijler nu 3 keer naar beneden. In het zuiden zul je nu een poort zien die je kunt openen met je sleutel. Je komt in KAMER 18.

KAMER 18 & OOCCOO
In deze grote L-vormige kamer schieten er overal pinnen uit de grond. Je begint met langs de oostelijke muur te gaan. Als je niet meer verder kan, ga je naar de westelijke muur. Daarna ga je weer naar de oostelijke muur. In de zuid-oostelijke hoek vind je een skelet dat je best verslaat. Als je plots traag vooruit gaat, is dat door de lastige beestjes die je enkel kan zien met je senses. Word wolf en gebruik je senses en doe een Spin Attack om ze te verslaan.

Als dit skelet verslaan is, keer je een stukje terug. Je gaat naar de zuid-westelijke hoek en je vind een ketting. Trek aan deze ketting en loop zo snel naar de poort, want deze valt opnieuw toe. Dus best eerst het skelet verslaan voor je aan de ketting gaat trekken, want je passeert het skelet als je zo snel mogelijk door de poort wil lopen.

Als je door de poort bent, kom je in de zuidelijke gang van deze kamer uit. Je ziet ronddraaiende dingetjes over de muur rollen. Dit zijn Spinners. Ga door dit gangetje. Als je door dit gangetje bent, zie je rechts van je een bewegende pot. In deze pot zit OoccoO. Je hebt hem eindelijk gevonden.

Neem nu de noordelijke uitgang naar KAMER 19

KAMER 19 & de 3 SKELETTEN
Ga voorbij het draaiende ding naar het noorden van de kamer. Je springt een stukje naar beneden en je vindt er 2 skeletten die je moet verslaan en daarna een bom op moet leggen. Als je daarna in het westen kijkt, zie je in een kleine uitsparing in de muur nog een 3e skelet liggen. Versla ook dit skelet. Een poort zal openen als je ze alle 3 verslaan hebt.

Keer nu terug naar het draaiende ding met de pinnen op en ga er binnen in de westelijke gang. Ga via de platformen in het gangetje door het drijfzand en doe Spin Attacks als je vol met mieren hangt. Als je uit het drijfzand komt, spring je over de uitsparing waar je het 3e skelet verslaan hebt. Vervolg je weg en neem de noordelijke deur naar KAMER 20.

KAMER 20 & de SPINNER
Hier zit de kleine baas Mega Poe Skeleton. Ga naar het midden en sla op een touw, zodat de baas bevrijd wordt. De baas is echter onzichtbaar.

Word wolf en gebruik je senses om de vijand te zien. Val de baas aan en druk A A A A A, zo veel je kan. Dan wordt de vijand zichtbaar. Word human en schiet een pijl naar hem. Hij zal rond je vliegen en op de grond gaan liggen. Sla dan zo veel je kan op hem. Als hij weer onzichtbaar wordt, word je weer wolf en herhaal je het vorige. Tot de baas verslaan is. Als hij verslaan is, opent een poort.

Ga verder in noordelijke richting door de geopende poort. In de kist zit de SPINNER. Hiermee kun je over het zand zweven en via rails in de muur gaan.

Kijk aan de zijkang van de kamer. In de muren zullen je een zwarte streep zien. Dit is een Spinner Track. Hierin kun je je spinner steken en zo via de muur rijden. Ga zo terug naar het cirkelvormige deel van de kamer. Verlaat KAMER 20 en ga terug naar KAMER 19.

KAMER 19 & de SPINNER
Ga in deze kamer naar het oosten en ga met je spinner via de Spinner Track over het drijfzand en zorg dat je bij de oostelijke poort uitkomt die je naar de volgende kamer brengt.

Ga binnen in KAMER 21.

KAMER 21 & de HIPPE SPINNER TRACKS
Links van je zie je een Spinner Track. Als je deze niet gebruikt, maar helemaal links in de kamer met je spinner over het drijfzand naar de kistjes gaat, vind je bommen en een rode rupee (20 rupees).

Op het einde van dit simpele gangetje kom je bij een grote draaiende Spinner Tracks. Ze draaien naar boven.

Als je nu gewoon de Spinner Track recht voor je neemt en je tot het einde laat meevoeren, kom je op een plek uit met een skelet en een draaiend ding met pinnen op. Versla dit skelet. Ga verder naar de kist en open de kist. Er zit een STUKJE HART in. Verlaat deze plek door met je spinner de bovenste Spinner Track te nemen langs de noordelijke kant. Zo kun je voorbij het draaiende ding komen.

Spring op het juiste moment door op B te drukken en je zult met je spinner over het gat springen. Je komt na een korte tijd uit in een kleine cirkel met een Spinner Track rond. Neem deze spinner track en laat je gewoon gaan. Druk op niks. Je komt in het noorden van de kamer uit. Je vindt hier nog 2 skeletten en een kist met een gele rupee (10 rupees) in.

Ga op deze plek op zoek naar een verhoog in het oosten. Ga dit verhoog op en neem de Spinner Track. Maar op deze track ben je niet alleen. Druk telkens op B om de vijanden te ontwijken en naar de andere kant te springen. Als je ze allemaal goed ontwijkt, kom je in het noord-westen uit bij een deur. Ga de deur binnen. Je bent in KAMER 22.

KAMER 22 & de BIG KEY
Recht voor je vind je een grote kist met de BIG KEY in.

Als je deze sleutel genomen hebt, gebruik je de spinner om over het drijfzand te komen. Je komt in KAMER 16. Dit is de kamer ten noorden van KAMER 4 (met de 4 Poes als vlammetjes).

KAMER 16 & de SPINNER
In het midden van de kamer zie je in de grond een gat. Ga daar met je spinner in staan. Druk verschillende keren op B en tandwielen zullen beginnen ronddraaien. Een muur schuift weg en je kunt naar het 2e deel van KAMER 16.

Links van je zie je een Spinner Track. Ga met je spinner over het drijfzand en neem dan deze track. Je zult naar boven gevoerd worden. Maar je moet niet helemaal naar boven. In het midden zie je een eilandje met aan de westelijke kant een uitsteeksel. Als je op de Spinner Track bijna boven bent en in het westen van de cirkel zit, druk je op B en je zult naar dit eilandje springen. Probeer goed te mikken en te landen op het eilandje. Druk snel op A om je spinner weg te steken.

Ok je zit op het eilandje, wat nu? Hetzelfde als daarjuist. Ga met je spinner in het gat staan en druk B B B B. 2 vlammetjes zullen beginnen branden en een enorme Spinner Track komt tevoorschijn. Neem uiteraard deze track helemaal naar boven.

Open de enorme poort en je komt in KAMER 23.

KAMER 23
In het midden van de kamer zie je een enorm skelet liggen. Ga er naartoe en een cutscene begint. Zant verschijnt en hij maakt het skelet levend. Deze baas moet je bevechten. Het is STALLORD.

Interessante link

STALLORD
Hoe doden we deze baas?

Je wordt naar het midden gezogen door het drijfzand. Hiervoor bestaat een slimme truc. Word wolf en cross naar boven. Eenmaal boven word je weer human. Neem je spinner en volg de Spinner Track. Spring met B van de track en probeer de ruggengraat te raken van de baas. Net voor je hem raakt, druk je nog maals op B zodat je tegen zijn ruggengraat spring. Er zullen zwarte zombies verschijnen. Deze kan je op dezelfde manier doden met je spinner.

Als je de ruggengraat een paar keer geraakt hebt, is de baas verslaan. Eigenlijk niet zo moeilijk dus. Als de baas verslaan is, trekt het zand weg. In het midden van de kamer zul je nu een gat zien waar je met je spinner in moet gaan. B B B B en een cutscene speelt af. Er verschijnt een grote toren in het midden van de kamer. En de baas is nog niet verslaan!

Hoe verslaan we dit hoofd nu? Neem je spinner en spring op de toren in het midden. Je zult geleidelijk aan de schedel inhalen. Als hij vuur naar je spuugt, ontwijk je dit, door naar de andere kant te springen. Daar ontwijk je weer het vuur. Na een stuk of 4 keer, zul je naast de schedel vliegen. Spring dan naar de schedel. De schedel valt en je moet er zo snel mogelijk op slaan. Na dit allemaal 3-5 maal herhaald te hebben is de schedel definitief verslagen.

Neem de Heart Container en ga over de brug naar buiten.



Reclame